Hur kan ni vara billigare och ge bättre villkor?
För att försöka ge ett så tydligt svar som möjligt så ger vi nedan ett enkelt exempel.
Säg att du ringer upp och stämmer träff med ett försäkringsbolag. Du går då in till försäkringsbolaget och begär en offert på en skadeförsäkring för er bostadsrättsförening. Säljaren ger dig ett pris på denna och lovar dig också 10% rabatt. Du känner dig nöjd eftersom du lyckades få till en rabatt mot listpriset och fortsätter att försäkra med bolaget.
Nu gör vi det istället enligt modellen som OffertBRF använder. Vi vänder oss till sex olika försäkringsbolag som erbjuder försäkringar enligt era specifikationer, där vi är storkunder eftersom vi handlar upp hundratals försäkringar för bostadsrättsföreningar. Det enda vi jobbar med är BRF-försäkringar och vi har en stor kunskap om hur man skall gå tillväga för att både få ett bra pris och de villkor man vill ha, t.o.m. villkor som försäkringssäljaren sade sig inte kunde erbjuda på just denna försäkring.
Dessa sex försäkringsbolag vet nu att om de skall få försäkra denna bostadsrättsförening och fler försäkringar till andra kunder som vi har så måste de vara flexibla med villkoren och kunna ge ett riktigt bra pris. Detta ärende hamnar med andra ord inte hos säljaren som vi tidigare träffade, utan en bra bit upp i organisationen hos personer som har befogenhet att erbjuda lägre priser och ändra på villkor i försäkringen. Och det hos sex olika konkurrenter.
Utan att dra denna jämförelse för långt så inser vi att i de flesta fall kommer ni att få både en mer skräddarsydd försäkring och det till ett pris som ligger en bra bit under det priset du blev erbjuden av försäkringssäljaren.